Brief jest dokumentem, który zawiera wszystkie informacje pomocne i niezbędne, w procesie wykonywania danego zlecenia. Brief może przyjąć różne formy, w zależności od specyfiki projektu. Może być ankietą, kwestionariuszem, listą pytań z otwartymi odpowiedziami oraz z odpowiedziami do wyboru. Najważniejsze jest, aby wszystko zostało sporządzone w jasny i czytelny sposób i umożliwiało wykonawcy projektu prawidłowe odczytanie intencji zlecającego. Ważne jest także żeby brief dawał zlecającemu możliwość w sposób klarowny objaśnić swoje oczekiwania co do projektu jak i wprowadzić wykonawce w odpowiedni klimat, pomocny w zrozumieniu danej marki czy produktu.
Brief jest idealnym miejscem w którym zlecający ma okazje zebrać wszystkie dane i informacje na temat swojej marki. Należy pamiętać, że taki dokument będzie źródłem wiedzy dla zleceniobiorcy i niezwykle ważne jest, aby zawrzeć w nim wszystko to co chcemy przekazać, w jak najczytelniejszej formie. Wypełnianie takiego briefu przez klientów to także idealna okazja, aby sam klient zastanowił się nad tym czego oczekuje po danym zleceniu, w którą stronę chce podążać, czego unikać. W briefie bardzo ważne jest także dość konkretne określenie celów danego projektu jak i grupy docelowej jego odbiorców.
Brief może stanowić także rozszerzenie umowy pomiędzy dwoma stronami. Może przydać się w przypadku jeżeli klient podważa zgodność gotowego projektu z ustaleniami. Umożliwi także uniknięcie wielu nieporozumień z niepełnym wywiązaniem się zleceniodawcy z powierzonych mu zadań.
Brief przede wszystkim powinien zawierać wszystko to czego potrzebują twórcy do pracy nad danym projektem. Oczywiście istnieją pozycje na liście pytań i zagadnień, które znajdą się prawdopodobnie na większości briefów. W świecie agencji kreatywnych i brandingowych niezwykle ważne jest przestawienie tego co dana marka chce zakomunikować za pośrednictwem nowego logo czy danej kampanii reklamowej.
Pierwsza część briefu będzie dotyczyć projektu i produktu czy marki ogólnie w celu zebrania podstawowych informacji stanowiących podkład pod rozpoczęcie prac.
- Opis projektu: informacja na temat tego jaki projekt ma powstać, czy kampania reklamowa, identyfikacja wizualna marki, logo i inne.
- Grupa docelowa, czyli o tym kto ma być odbiorcą danego projektu. Pod uwagę brane jest m.in. wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania, zarobki.
- Konkurencja, sytuacja rynkowa. W tym punkcie warto skupić się na obecnej konkurencji, zarówno tej, która może stanowić dla nas wzór jak i przykład tego w jakim kierunku klient nie chce zmierzać.
- Opis produktu, którego dotyczyć ma dany projekt.
- Opis firmy, wartości jakimi się kieruje, historia marki.
- Dotychczasowa identyfikacja wizualna marki.
- Przewidywany budżet projektu.
- Oczekiwany termin realizacji.
Kolejna część briefa to pytania szczegółowe dotyczące zlecenia. Zależą one od tego co ma być zaprojektowane.
- Czy do logo ma powstać księga znaku?
- Czy firma posiada już logo i identyfikację wizualną?
- Gdzie będzie funkcjonować zaprojektowane logo? (Internet, reklama wielkoformatowa, materiały reklamowe, opakowania itp.)
- Nazwa, tagline, które mają znaleźć się w logo?
- Styl grafiki, czy ma być minimalistyczna, prosta, czy złożona i szczegółowa.
- Typografia logo, styl użytych fontów (szeregowe, proste, ręcznie pisane, kaligrafia…).
- Kolorystyka projektu (wesoła, kolorowa czy mała ilość kolorów). Czy są jakieś kolory które mają bądź nie mogą znaleźć się w projekcie.
- Elementy, które mają znaleźć się w logo.
- Elementy, które nie mogą znaleźć się w logo.
- Załączniki: przykłady logo, które odpowiadają oczekiwaniom wizualnym zleceniodawcy, oraz loga, które nie znajdują uznania; obecne logo i identyfikacja wizualna marki.
W briefie reklamowym bardzo ważnym aspektem jest szczegółowy opis grupy docelowej. Grupa docelowa powinna szczegółowo określać potencjalnego klienta i odbiorców nowej kampanii reklamowej. Ważna jest: demografia, wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zarobki, oraz informacja o tym jakie potrzeby klienta mają zostać zaspokojone za sprawą reklamowanego produktu, usługi.
- Ogólne informacje o marce
- Branża.
- Jakie usługi bądź produkty firma, sklep oferuje.
- Informacja na temat tego w jaki sposób obecni klienci dokonują zakupów w firmie, czy za pośrednictwem Internetu czy stacjonarnie.
- Opis procesu sprzedaży, informacje o tym czy dany produkt jest sezonowy czy sprzedawany jest cały rok.
- Czym dana firma wyróżnia się na tle konkurencji, czy posiada w swojej ofercie produkty, które ją wyróżniają i są charakterystyczne dla marki.
- Informacje o celach marketingowych.
- Podstawowe informacje na temat konkurencji
- Lista firm, które stanowią bezpośrednią konkurencję firmy.
- Informacja o tym co nam się podoba w działaniach marketingowych konkrecji, a czego chcielibyśmy uniknąć u siebie.
- O tym jak firma zlecająca wypada na tle konkurencji i jak chce żeby to się zmieniło po wdrożeniu kampanii reklamowej.
- Założenia kampanii reklamowej
- Opis działań reklamowych przeprowadzonych do tej pory.
- Zaplanowany budżet na działania reklamowe.
- Cele kampanii reklamowej, konkrety, takie jak: zwiększona sprzedaż, zwiększony ruch na stronie oraz na kontach w social mediach, więcej zapytań ofertowych.
- Jaki produkt, usługa oraz ich cechy mają zostać wyszczególnione w danej kampanii reklamowej.
- Opis korzyści jakie przyniosą promowane w kampanii produkty czy usługi.
- Gdzie ma być prowadzona dana kampania reklamowa, czy jest to kampania w Internecie, prasie, na bilbordach reklamowych, ulotkach itp.
- Tempo kampanii, czas jej trwania oraz intensywność prowadzonych działań.
- Data rozpoczęcia i zakończenia kampanii.
- Co zleceniodawca uzna za sukces kampanii.
- Co ma komunikować stworzona identyfikacja wizualna? (profesjonalizm, odniesienia do tradycji, dobra zabawa, rozrywka, nowoczesność)
- Czy są już jakieś elementy identyfikacji wizualnej do której nowo powstała identyfikacja ma nawiązywać?
- Jakie elementy identyfikacji wizualnej mają zostać zaprojektowane (logo, paleta kolorystyczna marki, charakterystyczne elementy graficzne marki, krój pisma, wygląd opakowań produktów, szata graficzna materiałów reklamowych, zarówno tych fizycznych jak i do użycia w social mediach i na stronie internetowej).
Przede wszystkim, że żaden opis i brief nie będzie zbyt szczegółowy! Im więcej informacji tym lepiej. Należy pamiętać, że taki brief to podstawowe źródło wiedzy dla projektanta na temat naszej marki i tego czego oczekujemy od danego projektu.