Personal Branding, czyli jak zbudować markę osobistą

Co to jest personal branding?

Personal branding, czyli marka osobista to wizerunek nas samych, to w jaki sposób postrzegają nas inni i jakie wnioski w oparciu o to co widzą wyciągają. Wartością w przypadku marki osobistej jest nie tyle to co potrafimy czy posiadamy tylko to co prezentujemy sobą. Może zdawać się (i pewnie kiedyś tak było), że jedynymi osobami wymagającymi autopromocji oraz sztabu ludzi pracujących nad wizerunkiem jednej osoby, były osobowości show biznesu, aktorzy czy gwiazdy estrady. Dopiero od niedawna ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę jak ważny jest wizerunek „przeciętnych” osób, pracujących na własny rachunek. Mało kto świadom jest tego jak istotne jest kontrolowane przedstawienie siebie i tego co mamy do zaoferowania innym.

Po co marka osobista?

Marka osobista to kompletne przeciwieństwo tego co oferują nam wielkie korporacje za którymi nie stoi żadna osobowość czy twarz, z którą można by ją utożsamić. Co więcej, żeby tego uniknąć, tego typu firmy zatrudniają do swojej promocji znane osobistości mające na celu uczłowieczenie tego co dana firma robi, przekonanie klientów do siebie i tego co mają do zaoferowania. Jeżeli chodzi o personal branding to jesteś tutaj Ty jesteś gwiazdą, której zadaniem jest promocja i przekonanie klientów do swojej oferty. Marka osobista ma tę przewagę, że już z nazwy jest bardziej ludzka, wiąże się z konkretnym wizerunkiem, osobą i przy odrobinie spójności i autentyczności będzie wiarygodna. Tego typu zabieg sprawi, że więcej klientów zdecyduje się jej zaufać i skorzystać z tego co mamy do zaoferowania. Co więcej, nie decydując w ciemno, jest duża szansa, że zostaną z nami na dłużej i będą polecać nasze usługi innym.

Co możesz zrobić budując swoją markę

1. Mów głośno o tym co robisz

Nie wstydź się mówić o swoich sukcesach i najnowszych efektach swojej działalności. Jeżeli oferujesz usługi czy produkty, nie bój się ich promować i wspominać o nich przy każdej zdarzającej się okazji. Organizuj relacje na żywo, webinary i pisz posty okazjonalne podczas których będziesz mieć okazję na prezentację nowych produktów.

2. Bądź autentyczny

Pokazuj co robisz na co dzień, np. poprzez profil prowadzony w social mediach, jednocześnie potwierdzając, że to o czym mówisz i wartości którymi się kierujesz znajdują swoje miejsce w życiu codziennym. Np. jeżeli Twoją dumą jest to, że Twoje produkty pakowane są przy użyciu ekologicznych materiałów z recyklingu, pokaż proces pakowania w relacji na Instagramie, albo stwórz post w którym mówisz o tym jak na co dzień dbasz o to żeby jak najmniejsza ilość śmieci trafiała do środowiska.

3. Nadaj wartość swoim produktom

Przyciągająca oko prezentacja i wspominanie o swoich produktach czy usługach to jedno, ale tym co sprzedaje nasze produkty jest popyt. Pamiętaj o tym, że nadanie wartości tego co oferujemy i silna potrzeba w kliencie posiadania tego produktu jest kluczowa w procesie sprzedaży. Najładniejszy, najnowocześniejszy i najbardziej widoczny produkt nie sprzeda się, jeżeli nie będzie on nikomu potrzebny. Nawet jeżeli zastosowanie danych produktów wydaje się dla Ciebie oczywiste to może nie być takie dla potencjalnego klienta, bądź to zastosowanie na pierwszy rzut oka może nie być warte zakupu. Weźmy na przykład kalendarz na rok 2022. Może się wydawać, że kalendarz jest potrzebny każdemu, szczególnie pod koniec mijającego roku. Ale w jaki sposób sprawić żeby klientowi był potrzebny akurat nasz kalendarz? Właśnie poprzez nadanie mu wartości, która sprawi, że stanie się on produktem atrakcyjniejszym w porównaniu do swoich odpowiedników u innych sprzedawców. Jak to zrobić? Możesz dodać informację o fazach księżycach, które dla wielu klientów jest istotna, a koniec końców nie wpływa znacząco na wygląd dla osób tego typu informacjami niezainteresowanymi. Super rozwiązaniem będzie także proste przedstawienie jak nasz kalendarz sprawdza się w codziennym użytkowaniu np. poprzez tworzenie relacji z tym jak sami organizujemy swój czas wpisując do naszego kalendarza ważne spotkania czy wizyty u lekarza.

4. Prezentacja

Skoro mowa już o kalendarzu. Na pewno fajnie i profesjonalnie wyglądają zdjęcia wykonane w studio fotograficzny, tzw. produktowe. Ale czy przy kreowaniu marki osobistej słowo PROFESJONALNY to to czego szukamy? Zachęcam Cię do samodzielnego wykonania zdjęć tego kalendarza czy innego produktu, który oferujesz, w jego naturalnym środowisku. Może uda Ci się połączyć go z innymi produktami ze swojej oferty? Możesz też wystosować prośbę to swoich klientów, aby przesyłali swoje zdjęcia – nic tak nie zachęca do kupna i nie dodaje autentyczności, jak świadomość, że inni kupują, są zadowoleni z zakupu i chętnie się owym zakupem chwalą.

5. Zadowoleni klienci

Zdjęcia od zadowolonych klientów to jedno, ale jest coś jeszcze bardziej wartościowego co klient może Ci dać. Mowa tutaj o pozytywnej opinii na temat produktu czy usługi. Wiele twórców obawia się praktyk polegających na wypytywaniu klientów czy i jak bardzo zadowoleni są z naszych usług. Ale pozyskiwanie opinii nie musi przyjmować takie oficjalnej i nienaturalnej formy. Pamiętaj, że opinią jest wiadomość zwrotna po otrzymaniu danego produktu czy komentarz w social mediach. Aby nadać większej autentyczności wystarczy zrobić screen takiej wiadomości i dodać np. do wyróżnionych relacji na Instagramie.

Marka osobista oszczędzi Twój czas

Tworząc autentyczny wizerunek siebie i swojej marki, z którą stanowisz jedność, pokazujesz co masz do zaoferowania potencjalnemu klientowi. Kontakt z tym co prezentujesz sobą, np. w social mediach to pierwszy etap decyzyjny klienta czy chcę nawiązać z Tobą współpracę. Im więcej informacji i odpowiedzi na pytania, które klient posiada w swojej głowie, tym większa szansa odpowiedniego spasowania i trafności przychodzących zapytań ofertowych. Za sprawą dobrze skrojonego wizerunku Twojej marki osobistej nie tylko trafiają do Ciebie klienci, z którymi poczujesz lepszy „flow”, ale także unikniesz sytuacji, w której po kilku wymianach wiadomości mailowych klient uświadomił sobie, że Twoja oferta to nie coś czego szukał i tym samym zmarnował zarówno swój czas jak i Twój.

Author avatar
Martyna Bomba