Dzisiaj prawie każdy bombardowany jest tysiącami komunikatów płynących z różnych źródeł – newslettery, telewizja, gazety, Internet i wiele, wiele innych. Nie ma możliwości, byśmy zapoznali się ze wszystkimi informacjami, które do nas docierają.
Dlatego chcąc przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta istotne jest pierwsze wrażenie, które na nim zrobimy.
Ale jak tego dokonać? Co zrobić żeby wyróżnić się na tle konkurencji? W jaki sposób sprawić, by nasz produkt/usługa wyróżnił się na tle innych? Na to pytanie nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Każdy produkt czy usługa posiada określone cechy, skierowany jest do konkretnej grupy docelowej. Nie ma jednego wzorcowego modelu, który pozwoli na stworzenie skutecznej kampanii promocyjnej. W jaki zatem sposób wyróżnić się na rynku? Z pomocą przychodzi nam branding.

Branding, czyli budowanie świadomości marki
Są to wszelkie działania mające na celu kształtowanie marki w świadomości konsumentów oraz budowanie jej pozytywnego wizerunku. Marka powinna wzbudzać zaufanie konsumentów, wywoływać skojarzenia z konkretnym produktem oraz wyróżniać go wśród konkurencji. Inna definicja określa branding jako proces kreowania produktu, marki lub usługi, a także (choć nieobowiązkowo) działania wprowadzające je na rynek – jest to węższa definicja brandingu.Dobry brand pomoże zbudować lojalność klientów, zmotywuje potencjalnego klienta do dokonania zakupu, w jasny sposób przekaże wiadomość oraz pomoże ugruntować pozycje na rynku.Kluczową rolę odgrywają takie elementy jak logo, nazwa marki, chwytliwe hasło reklamowe, adres strony internetowej, a także przekaz płynący z materiałów reklamowych. Budując markę należy wystrzegać się powszechnych błędów. Należą do niej m. in. słaba znajomość grupy docelowej, nietrafiona nazwa czy też brak konsekwencji podejmowanych działań. Podczas brandingu należy dbać nie tylko o jakość produktu/usługi, ale także o jakość działań mających na celu budowanie świadomości marki.
Z brandingiem związane jest również ściśle pojęcie rebrandingu. Zmiany jednego elementu, np. logo nie można nazwać rebrandingiem marki.Jest to złożony proces, który ma na celu transformację wszystkich elementów brandu, począwszy od opracowania nowej strategii marki, poprzez przygotowanie nowej identyfikacji wizualnej, implementację zmian we wszystkich kanałach, aż po zakomunikowanie zmian zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. Cały ten proces jest czasochłonny i zajmuje od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, natomiast korzyści płynące ze zmian, zarówno te wizerunkowe jak i finansowe, będą długofalowe.