Branding i marketing – czym się różnią?

Branding i marketing, dla niewtajemniczonych to dwa bardzo zbliżone do siebie brzmieniem i znaczeniem pojęcia, które gdzieś tam kojarzą się z budowaniem marki i jej promocją. Dla tych, którzy chcieliby poznać znaczenie i różnice pomiędzy brandingiem i marketingiem przygotowaliśmy ten artykuł, który z pewnością przybliży znaczenie jak i uświadomi istotność powyższych procesów i czynności. Na początek trochę teorii.

Czym jest marketing?

Marketing często określany jest jako szereg procesów zastosowanych, aby realizować cele założone przez markę, promocję jej usług oraz produktów. Co ważne, najczęściej dzieje się to poprzez tworzenie treści, materiałów i innych elementów zaspokajających potrzeby obecnych jak i potencjalnych klientów lepiej niż robi to konkurencja (Koncepcja Davida Jobbera i Fiony Ellis-Chadwick). Wg tej teorii na poprawny marketing wpływają poniższe elementy:

  • skupienie swojej działalności i celowości zadań na kliencie oraz na jego potrzebach,
  • założenie, że każdy pracownik firmy, na równi z innymi przyczynia się do sukcesu w pozyskiwaniu klienta oraz w zaspokajaniu jego potrzeb,
  • uznanie stwierdzenia, że sukces w realizacji założonych celów może zostać osiągnięty poprzez satysfakcję naszych klienta.

Branding – definicja

Branding można z uznać za jedną z istotnych składowych budujących skuteczny marketing. Na branding składają się wszystkie działania tworzące wizerunek firmy. Tutaj możemy wyróżnić takie oczywiste, namacalne zmiany wizerunkowe jak nowe logo, spójna identyfikacja wizualna, nowe produkty marketingowe jak i materiały biurowe. Ale branding to także stworzenie usystematyzowanych działań, strategii marki, która będzie stawała ramię w ramię z wartościami, którymi zamierzamy kierować się i o których mówimy przy okazji promocji marki. Branding to swego rodzaju narzędzie nadające naszemu produktowi czy ofercie spójności i autentyczności. Za sprawą dobrze przeprowadzonego brandingu nasza marka powinna być z łatwością rozpoznawalna i kojarzona nie tylko po logo, ale także po danej kolorystyce, charakterystycznych elementów identyfikacji czy sposobie komunikacji z klientem.
.

Marketing i branding – co je różni

Branding i marketing posiadają wiele wspólnych cech, ale skupmy się na tym co je różni, a zarazem uzupełnia:

1. Tak jak można wywnioskować z powyższych definicji, podczas gdy marketing to seria procesów polegających na promocji danej marki, tak branding jest jednym z często niezbędnych etapów ku przeprowadzeniu dobrej akcji marketingowej produktu czy usługi. Mimo, tego, że to branding jest częścią marketingu, do stworzenia spójnego wizerunku marki powinno dojść jeszcze przed jakimikolwiek innymi działaniami marketingowymi. Każda reklama czy inne procesy promocyjne powinny być spójne ze stworzonym wizerunkiem firmy.

2. Branding pozostaje niezmienny przez kilka bądź kilkanaście lat podczas gdy strategie marketingowe zmieniane są dosyć często i dostosowywane do potrzeb zarówno firmy jak i klientów. Marketing także może się różnić w zależności medium, czyli inaczej będzie wyglądała akcja promocyjna na billboardach, materiałach reklamowych typu ulotki czy plakaty, a inaczej przeprowadzany będzie marketing w sieci. Natomiast branding, bez względu na miejsce promocji, pozostanie niezmienny i spójny od początku do końca.

3. Marketing służy promocji marki, dotarciu do klienta, a dobrze prowadzone działania brandingowe utrzymują klienta na dłużej poprzez dbałość o spójność i zaufanie klientów.

4. Marketing jest działaniem określonym czasowo. Wyznaczane są jakieś ramy czasowe promocji, kampanii reklamowych czy innych działań. Natomiast branding trwa przez cały czas istnienia marki. Nie skupia się na jednorazowych działaniach, nie pojawia się na chwile. Powinien być także równy i stabilny w swojej intensywności.

Podsumowując…

Jak widać, oba te procesu, choć różniące się w charakterze jak i w dynamice swoich działań, przeplatają się i skuteczność ich jest mocno uzależniony od istnienia i jakości drugiego.

Ciężko o dobry marketing bez dobrego, spójnego brandingu, który będzie mówić o autentyczności i jakości danej marki. I na odwrót, trudno jest promować nawet najbardziej atrakcyjny pod względem wizerunkowym produkt czy usługę, bez odpowiednio dobranych i przeprowadzonych strategii marketingowych. Koniec końców, jeżeli zależy nam na tym, aby pozyskać nowych klientów i żeby stali się oni naszymi wiernymi i oddanymi klientami, niemożliwością będzie osiągnięcie tego wszystkiego bez współpracy i przeplatania się ze sobą spójnego brandingu i skutecznego marketingu.

Author avatar
Martyna Bomba