Co to jest Key Visual?

Key Visual (KV) to, razem z logo, podstawowy składnik każdej dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej marki. Elementy zaprojektowane w ramach KV powinny współgrać z logo, a w sytuacji idealnej być stworzone w tym samym czasie co logo, tak aby wzajemnie się z nim uzupełniać. Nie ma ściśle określonych elementów jakie zaprojektowany KV powinien zawierać, ale z pewnością będą to przeróżne elementy graficzne, fonty, kolory i wszystko co możemy zaprojektować i będzie dawało rozpoznawalność danej marce.

To często styl graficzny, który będzie odnosił się do pojedynczej kampanii czy jakiegoś wydarzenia, np. promocja nowej płyty czy wprowadzanie na rynek nowego produktu. Stworzone grafiki na tę okazję mają za zadanie przestawić jakiś historię, wprowadzić odbiorców do pewnego świata tak, aby poprzez otaczający ich klimat, zostali jego, mniej lub bardziej aktywną częścią. Oczywiście key visual marki może powstać także na późniejszych etapach, a to jaką przyjmie formę zależy od specyfiki marki, produktu czy usługi.

Po co marce key visual?

Jedną z głównych cech Key Visual jest nadanie marce wyżej wspomnianej rozpoznawalności. Celem jest osiągnięcie sytuacji w której odbiorca widzi tylko poszczególne elementy identyfikacji wizualnej, kolory, charakterystyczne grafiki, ilustracje czy formę komunikacji z klientem, i już jest w stanie, bez zobaczenia logo, zidentyfikować daną markę.

Poprawnie zaprojektowany Key Visual nadaje marce spójność, a co za tym idzie wzbudza w odbiorcy poczucie obcowania ze stabilną, profesjonalną marką. Ta stabilność wizerunkowa wzbudza zaufanie, ale także wpływa na jasną i klarowną komunikację z klientem, który wie czego może się spodziewać po danej firmie.

Jakie są korzyści niesie ze sobą dobrze zaprojektowany KV marki?

Posiadanie Key Visual własnej marki to przede wszystkim duża oszczędność czasu podczas projektowania kolejnych elementów identyfikacji wizualnej. Pozwala uniknąć „wymyślania koła na nowo” i stanowi punkt odniesienia i pomysł do kolejnych projektów. W związku z tym, że kolejne elementy opierają się już na istniejącym i zaakceptowanym koncepcie, z większą łatwością przychodzi nie tylko projektowanie, ale także akceptacja poszczególnych projektów.

Marka posiadającą spójną identyfikację wizualną oraz styl komunikacji z klientem podnosi swoją wiarygodność sprawiając wrażenie marki tworzonej przez profesjonalistów, z dużym doświadczeniem i ugruntowaną pozycją w branży. Co więcej, ta przewidywalność związana z wizerunkiem marki działa na korzyść, dając bezpieczeństwo czy to zakupów, współpracy czy korzystania z usług. Tego typu działania dają klientowi możliwość pewności oczekiwań co do usług świadczonych przez firmę.

Dobrze zaprojektowany key visual, powinien dawać swoim odbiorcom pewność przesłania i stabilność, ale jednocześnie ciągle utrzymując zainteresowanie i zaskakując nowymi rozwiązaniami, cały czas w duchu zaprojektowanego key visualu. Jest to ważne, ponieważ na pewnym etapie odbiorcy marki, przyzwyczajeni do jednego szablonu posta na Instagramie czy reklamy w Internecie, zaczną ją bardziej lub mniej świadomie ignorować. Zadaniem osób pracujących przy key visualu marki będzie ciągłe podsycanie tego zainteresowania przy jednoczesnym utrzymaniu rozpoznawalności marki.

Cechy dobrze zaprojektowanego key visualu

Dobrze zaprojektowany key visual powinien być przede wszystkim na tyle prosty w swojej formie żeby większość odbiorców była w stanie go zrozumieć. W związku z tym, że kontakt z pojedynczą reklamą, czy to w formie posta na Facebooku czy reklamy na przydrożnym billboardzie, niejednokrotnie trwa ułamek sekundy, wszystko musi być jasne i zrozumiałe. Kolejną istotną cechą jest unikalność, która szybko i na dłużej przyciągnie uwagę odbiorcy. W natłoku wszechobecnych reklam, postów, informacji, niezwykle ważne jest skupienie czyjejś uwagi na tyle długo, aby można było przekazać to co mamy do przekazania, oraz, w najlepszym wypadku, zachęć do podjęcia jakiejś czynności: zakupu danego produktu, odwiedzenie sklepu, czy chociaż zapisania posta na później. Im dłuższa i trwalsza interakcja tym lepiej. Projektując key visual bardzo ważne jest to, aby pamiętać o jego uniwersalności. Chcąc uniknąć ciągłego obmyślania na nowo szaty graficznej i nowych pomysłów na poszczególne elementy czy to do Internetu, telewizji, gazety czy na reklamy wielkoformatowe, musimy zadbać o to, aby nowo powstały key visual był uniwersalny, czyli z łatwością dało się go przeprojektowywać na wszystkie te elementy wizerunku marki. Pod koniec nie powinno to zajmować za dużo naszego czasu, być spójne zarówno między sobą jak i z samą marką.

Ile kosztuje Key Visual?

Koszt zaprojektowania Key Visual waha się w zależności od agencji, której zlecimy taki projekt oraz przede wszystkim stopnia złożoności projektu. Cena może wynosić od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Widełki są bardzo szerokie tak samo jak możliwości tego jak dany key visual może wyglądać oraz tego jakie jego elementy będą wymagały zaprojektowania. Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku będzie wysłanie zapytania ofertowego, wraz z naszą wizją oraz oczekiwaniami dotyczącycmi projektu, do kliku firm, które bezpłatnie dokonają nam wstępnej wyceny.

Jak korzystać z Key visual?

Posiadanie dobrze zaprojektowanego pod względem merytorycznym jak i wizualnym key visuala to dopiero połowa sukcesu. Musimy zdawać sobie sprawę, z tego, że bardzo często dzieje się tak, że ktoś inny odpowiedzialny jest za pomysł na dany key visual, następna osoba go tworzy i projektuje od początku, a jeszcze komuś innemu zlecamy późniejsze wdrażanie go w życie. Jak uniknąć niedomówień i utrzymać spójność w realizacji naszych założeń przez cały proces tworzenia key visualu?

Z pomocą przychodzi nam Brand book, czyli zbiór wszystkiego co każdy kto będzie obcował czy to z naszym logo, identyfikacją wizualną czy key visualem musi wiedzieć. Taki Brand Book to zbiór zarówno tego jak nasza marka i poszczególne elementy jej identyfikacji mają wyglądać oraz jakie wartości i przesłanie niosą za sobą, co chcą zakomunikować i w jaki sposób.

Oczywiście to jak dany brand book będzie wyglądał i przede wszystkim co będzie zawierał, zależy od specyfiki marki oraz jej potrzeb. Na pewno podstawowymi elementami będą: informacje na temat logo, użytych fontów i kolorów oraz tego jak dane logo użytkować poprawnie (tj. informacje na temat pola ochronnego, minimalnego rozmiary logo, dozwolonych i zabronionych modyfikacji itp.). Co więcej w Brand booku na pewno znajdzie się dość szczegółowa informacja na temat misji marki oraz jej sposobu komunikacji (tutaj może znaleźć się przykładowy wygląd postów, reklam do Internetu jak i tych fizycznych jak plakaty czy ulotki).

Brand book to podstawa w przypadku projektowania KV, szczególnie jeżeli nie posiadamy w swoich szeregach grafika, który zaprojektował nasze logo, identyfikację wizualną i key visual i będzie zajmował się wszystkimi kolejnymi projektami graficznymi dla naszej marki. Jeżeli planujemy zlecać różne usługi związane chociaż częściowo z naszym wizerunkiem, to na pewno musimy posiadać brand book marki. Posiadanie brand booka to swego rodzaju zabezpieczenie, które sprawi, że praca, którą włożyliśmy w projektowanie wizerunku marki nie pójdzie na marne, a my nie będziemy musieli każdorazowo przedstawiać naszej wizji poszczególnym usługodawcom.

Author avatar
Martyna Bomba