Nadchodzi nowy rok, a wraz z nim nowe trendy. Co roku zmienia się to co modne i pożądane. Dzieje się tak w przypadku ubrań, wystroju wnętrz czy nawet kolorów. Z nowym rokiem przychodzi także zmiana trendów panujących w grafice użytkowej. W związku z tym, że projektowanie graficzne trwa, a dobra identyfikacja wizualna czy strona www może powstawać miesiącami, dobrze zawczasu uzbroić się w wiedzę co w nadchodzącym czasie będzie na topie, jakie rozwiązania graficzne, fonty i kolory będą królować, aby wkroczyć z gotowym projektem w momencie, kiedy nowy trend zacznie widocznie klarować się na rynku.
Powrót do przeszłości
Nostalgia i tęsknota za latami młodości, to motyw przewodni najnowszego trendu w identyfikacji wizualnej.
Czym się charakteryzuje? Przede wszystkim jaskrawymi, neonowymi kolorami, rzucającymi się w oczy fontami, dużymi elementami, elementy czy postacie są przesłodzone i urocze mimo faktu, że odbiorcą danej grafiki niekoniecznie są dzieci. Duży obszar w tej kwestii zajmują nawiązania do początków Internetu, starych okien rodem z Windowsa 3.11, oraz bardzo zaawansowanej technologicznie, futurystycznej wizji przyszłości.
W rokowaniach na rok 2022 widzimy duży wpływ trendu wykreowanego w latach 80tych przez Memphis Group. Styl ten charakteryzuje się prostymi formami, krzykliwymi kolorami, intensywnymi wzorami, geometrycznymi kształtami.
Połączenie grafiki 2D z 3D
Połączenie grafiki dwuwymiarowej i trójwymiarowej to nowe rozwiązanie na polu grafiki. Od jakiegoś czasu grafika 3D nieśmiało wychodzi poza filmy czy gry komputerowe i pojedyncze postacie czy scenerie pojawiają się na stronach internetowych, mini animacjach w Internecie oraz spotach reklamowych. Teraz przyszła pora na połączenie obu styli graficznych i wspólnym przejęciu rynku. Rokowania są obiecujące.
Ekspresyjna Typografia
Czyli fonty zaczynają mówić same za siebie. Niezwykle popularne stają się animowane fonty, a nawet i całe loga. Przykładem może być oddychający napis Breath (oddech) czy rozszerzający się napis Wide (szeroki). Typografia przejmuje całą grafikę, sprawia, że dodatkowe elementy graficzne stają się zbędne. Atrakcyjny, przykuwające uwagę wygląd stają się bardziej pożądane od czytelności.
Grafika wektorowa inspirowana Ukiyo-e
Płaskie grafiki inspirowane twórczością japońskiego artysty Ukiyo-e działającego w okresie Edo (od połowy XVII wieku).
Prace inspirowane twórczością artysty posiadają ograniczoną perspektywę, sprawiają wrażenie płaskich, przy jednoczesnym zastosowaniu niewielkiej ilości kolorów.
Monogramy
Monogramy, czyli symbole graficzne stworzony na bazie jednej lub więcej liter powiązanych z daną osobą. Zjawisko znane jest od setek lat zyskuje na popularności, szczególnie w przypadku marek osobistych. Wcześniej ten trend idealnie sprawdzał się w logo dla wielkich międzynarodowych marek, rozpoznawalnych na całym świecie, takich jak Hewlett-Packard czy Louis Vuitton.
Odręczne ilustracje i typografia
Ilustracje przyjmujące postać szkiców w formie prostych i nieidealnych obrysów. Tego typu loga i identyfikacje wizualne przywodzą na myśl charakter marki, świadczą o podejściu do klientów oraz specyfice brandu. Ta nieidealność to miła odmiana po minimalistycznych i perfekcyjnych w swoim wyglądzie projektów, które ostatnimi czasy królowały. Teraz stawia się na spontaniczność, niedociągnięcia i naturalność projektów.
Maskotki
Jedni decydują się na zatrudnienie celebrytów do kampanii reklamowych, a inni? Coraz częściej do identyfikacji wizualnej różnych marek wkraczają maskotki, czyli postacie, których wizerunek staje się twarzą danej marki. Pojawiają się one w logo, social mediach, materiałach reklamowych i innych.
Zaokrąglone fonty
Rok 2022 to lekkie odejście od prostych, minimalistycznych i kanciastych fontów. Projektanci stawiają na fonty bardziej ekspresyjne, złożone w swojej formie, mniej proste i z pewnością nie tak czytelne jak miało to miejsce w poprzednich latach. Ekspresje i wygląd stawia się ponad czytelność i przejrzystość.
Anty Design
Najnowsze projekty stoją wręcz w opozycji do trendu, który klarował się i przybierał ostateczną formę przez ostatnie lata. Mowa tutaj o ułożonym, a nawet schematycznym podejściu do projektowania graficznego. Ściśle przestrzegane zasady na temat tego jak powinien wyglądać nagłówek na stronie www czy w jakiej proporcji powinno być logo marki do reszty elementów, są coraz częściej zastępowane niekonwencjonalnym podejściem w którym zasady nie mają większego znaczenia. W tego typu projektach króluje przepych, dynamika, bałagan, niespójność kolorów i styli. Wszystko wydaje się chaotyczne, jednak ten chaos jest właśnie mianownikiem dla wszystkich projektów.
Kryształy i szkło
To dawno niewidziany trend, który z każdym miesiącem pojawia się w coraz to większej ilości kreacji graficznych. Szczególnie dobrze sprawdza się w projektach 3D w których praca ze światłem daje bardzo realistyczny i widowiskowy efekt.