Rebranding to proces zmian wizerunkowych marki do których zaliczamy przeprojektowanie identyfikacji wizualnej jak i zmianę strategii rynkowej na najbliższy czas. Działania te mają na celu m.in. zmianę postrzegania firmy na rynku poprzez nową komunikację zewnętrzną. W tym artykule skupimy się na rebrandingu logo, który zazwyczaj wiąże się ze zmianą całego systemu identyfikacji wizualnej firmy.

Rebranding logo
Rebranding logo może polegać na kompletnej zmianie starego logo na nowe, przeprojektowaniu starego logo lub na liftingu, który jedynie nada nowoczesności bądź naprawi błędy istniejącego już znaku.
Każdy z tych zabiegów ma swoją zasadność, niejednokrotnie jest procesem o wiele cięższym niż zaprojektowanie logo od podstaw. Dzieje się tak głównie dlatego, że dana marka posiada już swoje wyrobione miejsce na rynku, oczekiwania, którym musi sprostać. Natomiast gdy zadaniem nowego logo jest m.in. zdobycie nowych klientów to musi się tak stać przy jednoczesnym utrzymaniu tych obecnych.
Do argumentów za rebrandingiem logo możemy więc zaliczyć:
- zmiana obszaru działania firmy, za sprawą której stare logo staje się nieaktualne i wymaga aktualizacji,
- chęć dążenia do spójności projektowanych materiałów,
- chęć zmiany postrzegania danej marki
- chęć wejścia ze swoją marką do Internetu, na social media, podczas gdy stare logo jest do tego nieprzystosowane,
- logo jest niemodne, nie wpisuje się w obecne standardy,
- logo jest niepraktyczne, ciężkie w użytkowaniu,
- logo jest przekombinowane, nieczytelne, potrzebujemy czegoś minimalistycznego, co będzie wyglądało dobrze w każdym otoczeniu i zastosowaniu,
- wszystkie powody, dla których chcemy odciąć się od poprzedniego logo oraz identyfikacji wizualnej,
- unowocześnienie wizerunku,
- chęć dążenia do większej rozpoznawalności marki.

Minimalistyczne logo
Tak jak wspominaliśmy powyżej, logo może zostać poddane kompletnej zmianie, przeprojektowania jak i liftingowi. Bez względu na to na którą opcję się zdecydujemy najnowsze trendy ostatnich lat są jednoznaczne. Minimalizm rządzi. Co więcej, trend ten dotknął projektów logo, które od lat nie były zmieniane, są rozpoznawalne na całym świecie i wydawałoby się nie do ruszenia.
A jednak, od kilku dobrych lat obserwujemy modę na kompletne uproszczenie istniejące logo firmy. Kształty stają się mniej złożone, geometryczne, usuwane są wszelkie szczegóły i niewielkie elementy, a paleta kolorów użytych w logo maleje do absolutnego minimum. Jedni powiedzą, moda, jak to moda, minie, ale trzeba pamiętać, że giganty typu Volkswagen, BMW czy Google, nie są markami, które mają w zwyczaju częste zmiany wizerunkowe, które zajmują wiele miesięcy, czasem lat i kosztują niemałe pieniądze. Bardziej skłanialibyśmy się ku myśleniu, że w ciągu najbliższych lat większość wielkich marek zdecyduje się na uproszczeniu swojej identyfikacji wizualnej, a zmiany te pozostaną z nami na długie lata. Ale czy to źle? Dowiedzmy się.

Minimalistyczny rebranding – tak czy nie?
Chciałoby się powiedzieć, że im większa, bardziej rozpoznawalna marka, tym większa szansa, że nowe, minimalistyczne logo będzie niepowodzeniem. Czy tak jest? Z pewnością im większa „widownia” tym większe prawdopodobieństwo, że znajdą się tacy, którym nowy wizerunek marki nie przypadnie do gustu.
Jednak ani wysoki koszt takich procesów, ani potencjalne niezadowolenie odbiorców nie zniechęca największych firm do rebrandingu. W związku z tym, że trend na minimalizm nie spada, można śmiało pokusić się o stwierdzenie, że pomimo sceptycznych głosów osób, którym wprowadzone zmiany nie przypadły do gustu, to musi się opłacać. I to bardzo.
Zalety minimalistycznego logo:- łatwiejsze w użyciu, współgra z innymi elementami,
- bardziej czytelne i przejrzyste,
- w przypadku minimalistycznych logo łatwiej wyłapać symbolikę danych znaków
- spójniejsza identyfikacja wizualna,
- firma sprawia wrażenie nowoczesnej, idącej z modą i duchem czasów,
- identyfikacja wizualna przykuwa uwagę.
Najnowsze minimalistyczne rebrandingi
Przyjrzyjmy się najgłośniejszymi rebrandingami kilkunastu ostatnich lat.





Bywa też tak, że marki szybko decydują się na powrót do poprzedniego logo, właśnie za sprawą reakcji niezadowolonych klientów. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku firmy Corsair, która w 2014 roku zdecydowała się wprowadzić na rynek linię produktów markowaną Corsair Gaming. Dużym zaskoczeniem i zawodem dla wiernych klientów firmy było to, że zamiast użyć klasycznego logo z wizerunkiem żagli, marka pokusiła się o nowe logo przedstawiającego dwa skrzyżowane miecze. Zabieg ten spotkał się z na tyle dużym niezadowoleniem wystosowano petycja z prośbą powrotu do poprzedniego logo. Tak się też stało. Stare logo zostało poddane odświeżeniu i gracze mogli ponownie cieszyć się żaglami na produktach Corsair.

Było o zaletach i korzyściach płynących ze zmiany logo, pora na tę ciemną stronę. Na przykładzie firmy Corsair widzimy jak duże znaczenie ma opinia odbiorców, obecnych jak i potencjalnych klientów. Czy to niezadowolenie przekłada się na sprzedaż? Z pewnością tak jest, inaczej reakcja Corsair nie byłaby taka szybka i stanowcza. Należy zwrócić uwagę na fakt, że tego rodzaju rebranding przyjął odwrotny kierunek od panujących trendów – nowe logo, było bardziej złożone, cięższe i szczegółowe niż poprzednie, które z pewnością można nazwać minimalistycznym. Czy znaczy to, że loga minimalistyczne są lepsze i można przyjąć za pewnik, że każda zmiana logo na bardziej minimalistyczne będzie korzystna? Nie do końca.
Wady minimalistycznego logo to:
- wszystkie loga wyglądają podobnie, te same kształty, te same kolory, podobne pomysły, jednym słowem brak oryginalności
- jeżeli logo nie jest oryginalne to też w żaden sposób nie wyróżnia się na tle innym, jest nudne, przewidywane,
- brak charakteru, ducha firmy
Oczywiście wyżej wymienione wady nie odnoszą się do każdego minimalistyczne projektu logo, tylko pokazują jak wielu przeciwnością musi stawić nowy projekt, który powinien być zaprojektowany z uważnością o każdy szczegół. W końcu w minimalistyczny logo jest ich tak niewiele.

Rebranding, lifting czy redesign
Istnieje kilka zabiegów, które możemy zastosować na starym logo, żeby otrzymać oczekiwany efekt. Żeby tak było, konieczna będzie diagnoza i dokonanie analizy tego co stanowi problem i co wymaga naprawy. Jeżeli dojdziemy do wniosku, że konieczna będzie całkowita zmiana/aktualizacja wizerunku firmy, wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie kompletny rebranding logo i systemu identyfikacji.
Natomiast jeżeli naszym celem jest unowocześnienie wizerunku firmy, odświeżenie i wpasowanie w najnowsze trendy, wtedy idealnym zabiegiem będzie lifting logo. Może być i tak, że jest taki element logo, który nie do końca gra, wydaje się odstawać od reszty, bądź nie spełnia swojej roli, sprawia, że logo jest niewygodne w użyciu i po prostu wygląda źle. Wtedy możemy skorzystać z opcji redesignu, czyli przeprojektowania. Bez względu na to na co się zdecydujemy, musimy pamiętać, że nie należy bać się zmian, ale też ślepo podążać za panującymi trendami, każda marka jest inna, ma inne potrzeby i cele. To właśnie one powinny dyktować tempo i kierunek zachodzących zmian wizerunkowych w naszej firmie.