Często, zamawiając logo dla firmy czy produktu spotykamy się z pytaniem od agencji czy grafika: Czy potrzebujemy Księga znaku? Już sama nazwa może budzić wątpliwości. Co to jest i komu to potrzebne? Jeżeli chcesz dowiedzieć się czy przyda Ci się Księga znaku to koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Co to jest Księga znaku?
Księga znaku (KZ) to nic innego jak podręcznik użytkowania Twojego logo. Taka instrukcja może przyjąć zarówno formę fizyczną jak i cyfrową, wszystko zależy od potrzeb i preferencji zlecającego. Najczęstszym formatem, ze względu na swoją łatwą i darmową dystrybucję, jest plik PDF zawierający od kilkunastu do kilkudziesięciu stron na temat logo firmy.

Z czego składa się Księga Znaku?
Jak powyżej, Księga znaku, może być w formie wydruku jak i cyfrowego pliku. Bez względu na to każda podstawowa Księga znaku powinna zawierać wszystkie informacje niezbędne do tego, aby zaprojektowane przez grafika logo było użytkowane wg ustalonych przez niego zasad. Księgi znaku projektowane są przez tego samego grafika, który zaprojektował logo i znajdują swoje zastosowanie na wypadek, gdyby ktoś inny, mniej lub bardziej kompetentny, miał podjąć się projektowania grafik czy innych elementów identyfikacji wizualnej, z użyciem właśnie tego logo. Takie zasady mają na celu wykluczenie niewłaściwego zastosowania logo, które mogłoby skutkować w obniżeniu walorów estetycznych jak i praktycznych – np. logo stałoby się nieczytelne.

Podstawowa Księga Znaku powinna zawierać rozdziały:
1. Geneza logo, czyli skąd pomysł na taką formę. Warto znać znaczenie swojego logo, chociażby dlatego żeby móc wytłumaczyć wszystkim ciekawskim „dlaczego właśnie tak”. Co więcej, wokół logo budowana jest cała identyfikacja wizualna jak i cały branding i dobrze byłoby móc nawiązać do znaczenia znaku.

2. Budowa logo, czyli jakie elementy posiada nasze logo. Klasycznie logo może składać się z sygnetu (elementu graficznego logo), który może występować w pojedynkę (np. Nike) jak i w towarzystwie logotypu (czyli fontów, zazwyczaj z nazwą firmy). W logo może znaleźć się także tagline, czyli slogan bądź słowa kluczowe, które po krótce przedstawiają nam specyfikę bądź branżę działania danej firmy. Oczywiście, zarówno sygnet jak i logotyp mogą występować samodzielnie w logo, ale mogą też przeplatać się ze sobą.

W sekcji o budowie logo znajdziemy także możliwe warianty logo, czyli np. jeżeli główne logo wkłada się z sygnetu i logotypu, to w wariantach logo może się znaleźć sam sygnet, który posłuży na przykład jako grafika profilowa w social mediach, albo jako znak wodny na zdjęciach.

3. Pole ochronne znaku. Ten rozdział jest niezwykle ważny. Mało kto myśli o tym i zdaje sobie sprawę jak pole ochronne jest istotne. Nie tylko w pandemii, każde logo lubi utrzymać dystans. Jest to ważne głownie ze względów wizualnych jak i praktycznych. Na przykładzie wizytówki bądź etykiety – jeżeli inne elementy znajdą się zbyt blisko logo, jego elementy, takie jak logotyp mogą stać się nieczytelne, zlewać z pozostałymi tekstami. Przez co także logo będzie wyglądało nieatrakcyjnie i nieestetycznie. Żeby jasne było jak powinno wyglądać pole ochronne danego znaku, za swego rodzaju skalę traktuje się jeden z elementów, fragmentów logo.
4. Paleta kolorów użytych w logo oraz ich wartości CMYK, RGB, HEX, Pantone. Tego typu informacje będą niezbędne w przypadku tworzenia nowych elementów identyfikacji wizualnej – umożliwią one zastosowanie dokładnie tych samych kolorów co przy projektowaniu znaku.

5. Informacje o użytej typografii. Niezwykle ważna pozycja. O tyle o ile w przypadku kolorów, zazwyczaj dość łatwo jest dobrać kolor odpowiadający temu użytemu w logo, tak z fontem nie jest to takie proste. Dlatego zawsze należy pamiętać, aby wspomnieć o tym jakie fonty, z jakiej rodziny i w jakiej grubości zostały użyte w naszym projekcie.

6. Skalowanie logo. Ten punkt będzie ważny ze względu na minimalne dopuszczalne rozmiary logo. Istotne jest podanie, poniżej jakich wartości logo nie powinno być skalowane. Logo zbyt małe będzie nieczytelne.
7. Informacja o zakazanych modyfikacjach logo. Tutaj może znaleźć się wszystko co grafik uzna za stosowne i warte wspomnienia. Często do niedopuszczalnych modyfikacji zaliczamy umieszczenie logo na jasnym bądź ciemnym tle, zmiana kolorów logo, dodanie cienia, zmiana kolejności elementów czy inne.
Jak wygląda księga znaku?
Księga znaku, zarówna ta w formie wydrukowanej bądź cyfrowej może mieć układ poziomy bądź pionowy. Oczywiście, jeżeli wydrukowana to tylko w kolorze. Nie ma ustalonych szablonów i wytycznych co do jej układu. Najlepiej żeby poza wizualizacją logo z wyżej wspomnianymi informacjami, znalazły się także, krótkie opisy wyjaśniające np. czym jest pole ochronne, znaczenie i pochodzenie logo i inne tego typu informacje.

Czy potrzebna jest Księga znaku?
Myślę, że po przeczytaniu całego artykułu już doskonale zdajesz sobie sprawę ile niezbędnych informacji gromadzi w sobie dobrze wykonana księga znaku. I tak, jest ona potrzebna, bo stanowi swojego rodzaju gwarancje, że jeżeli przekażesz ją, wraz z plikami swojego logo grafikowi, który projektuje dla Ciebie czy to etykiety na produkty, materiały reklamowe czy nawet stronę www, to wiesz, że logo zostanie użyte poprawnie, nie straci na swojej atrakcyjności poprzez niewłaściwe użycie i modyfikacje. Co więcej, po zastosowaniu odpowiednich kolorów i fontów, cały projekt będzie spójny z Twoją identyfikacją.